QualityLand verze 2.0 :-)

01.05.2024

Teď se budu pravděpodobně opakovat... Víte, co považuji za ještě děsivější než horory? 

Sci-fi, které už není sci-fi a nebo ho od reality dělí tak tenká hranice, že už ani není vidět.

O Qualitylandu jsem psala před dvěma lety. Tehdy jsem tvrdila, že kniha není nijak depresivní, naopak, že je velice svěží.

Ano, je napsaná s humorem a nadsázkou, ale dneska už mi to jako sranda moc nepřijde. Naše obrazovková závislost je alarmující. V podstatě už žijeme ve Qualitylandu, odděluje nás od něj už jenom ta tenká téměř neviditelná hranice. Jsem zvědavá, co budu říkat, až si přečtu druhý díl nebo až si knihu znovu přečtu za pár let... :-)

Pokud jste ještě nečetli, opravdu velmi velmi doporučuji. A pokud umíte německy, tak ještě víc doporučuji knihu v originále. Tím, že je skoro celá kniha v přítomném čase, tak nemusíte být zase až tak moc pokročilí němčináři a některé autorské vtípky, se prostě do češtiny nedají přeložit ani kdyby se všichni překladatelé světa rozkrájeli, protože čeština se v některých větách bez několikanásobného záporu prostě neobejde. :-)

!Pozor tento článek cituje z knihy a tudíž obsahuje spoilery!


Jevonsův paradox

"To ano," řekne automobil. "Nedávno jsem ovšem četl jednu takovou studii, kde se uvádělo, že pozitivní dopady, které má současný systém na životní prostředí, částečně hatí skutečnost, že vy lidé nyní mnohem víc jezdíte autem. Jde o takzvaný Jevonsův paradox: technologický pokrok umožňuje efektivnější využití určité věci, ale snížení nákladů zároveň vede k jejímu častějšímu užívání. Jeden kolega mi nedávno vyprávěl..."

Citace z knihy (str. 140)


Síť

"Víš ty vůbe, proč se tomu říká 'síť'?" nadhodí Kiki.

Peter pokrčí rameny.

"Protože jsme v ní uvízli," vysvětlí Kiki.

Citace z knihy (str. 149)


"Hned na úvod ti prozradím to nejdůležitější. Na síti není nic zadarmo. Pokud za nějakou službu neplatíš, tak za ni ptalí někdo jiný. A rozhodně to nedělá proto, že by byl lidumil. Něco za to chce. Tvůj čas, pozornost a data."

Citace z knihy (str. 225)


Náš zákazník, náš pán!

"Naše produkty..." načne větu Erik.

"Já!" rozčílí se Peter. "Já jsem produkt!"

"Ne, vy jste náš zákazník," oponuje Erik.

"Kdepak," řekne Peter. "Vašimi zákazníky jsou korporace, pojišťovny, politické strany a všemožné zájmové skupiny, kterým za pár šupů prodáváte moji pozornost a data. Já váš zákazník nejsem. Jsem jen produkt, jehož prodejem vyděláváte svoje peníze! Všechno by bylo mnohem lepší, kdybyste mě opravdu považovali za svého zákazníka. Už je na čase, abyste připustili, že váš hon za stále vyššími příjmy z reklam spolehlivě otrávil celou síť! To vaše 'zadarmo' nás všechny vyšlo hodně draho!"

Citace z knihy (str. 263)


Stroje a přístroje

"Ten zázračný stroj ohromil celý svět a přitom jeho tajemství bylo jednoduché jako facka. Ve stroji se skrýval člověk malého vzrůstu, který jej ovládal zevnitř."

Starouš se neubrání smíchu.

"Co je na tom tak legračního?" zeptá se Peter.

"A dneska si do sebe my lidé strkáme malé přístroje, aby ovládaly pro změnu nás. Je to přesně naopak, chápeš?"

Citace z knihy (str. 184)


Přesně!

"Osm," podotkne Kalliope. "Máte osm zlomených žeber."

"Zas až tak dopodrobna jsem to vědět nepotřeboval," zabručí Peter. "Nikdy jsi nepřemýšlela nad tím, že nevědomost občas přináší útěchu? Že člověk potřebuje trochu prostoru, který díky neurčitým údajům vzniká? Copak můžeme být svobodní, když bude všechno přesně změřené a určené? Co když žijeme ve světě, kde je sice všechno přesné, ale jinak úplně na hlavu?"

Citace z knihy (str. 323)


KLING, Marc-Uwe. QualityLand. Přeložil Ema STAŠOVÁ. Praha: XYZ, 2021. ISBN 9788075978530.

KLING, Marc-Uwe. QualityLand. 4. Auflage. Berlin: Ullstein, 2021. ISBN 9783548291871.